Case study: 8848 Altitude internationalisering

8848 ALTITUDE - DESIGN OCH INNOVATION SEDAN 1990


8848 Altitude grundades 1990, med uppdraget att utveckla kläderna för den första lyckade svenska expeditionen till Mount Everest – världens högsta berg som är 8848 meter högt. Sedan dess har 8848 Altitude fortsatt utveckla och designa tekniskt avancerade och innovativa kläder för skidåkare och andra aktiva människor över hela världen. Idag säljs 8848 Altitude i över 600 butiker i över 20 länder och uppskattas för sin höga funktionalitet och sin moderna, skandinaviska design.

 

 

AMBITIÖSA PLANER FÖR DIGITALISERING


8848 Altitude redesignade sin webbshop 2015 på Viskans plattform för att förbättra kundupplevelsen och stärka varumärket. Redesignen blev en succé med fördubblad försäljning och efter det expanderade man till 10 marknader i Europa.

 

 

LÖSNING


Viskan utvecklade nya siten till 8848 Altitude för att matcha dagens digitala krav. 8848 Altitude har en perfekt balans mellan varumärkesbyggande och säljande sajt.

 

 

RESULTAT

“Vi lanserade vår nya webbshop med Viskan mars 2015 och det blev väldigt bra. Första året dubblade vi försäljningen från 2014. Från 2015 - 2016 dubblade vi vår försäljning igen och vi saktar inte ner till 2017."

 

 

FEATURES

 

Några funktioner som 8848 Altitude har för att optimera kundupplevelsen:

 

 

Internationell e-handel

Inspiration

Hög prestanda

Artikelfiltrering

 

 

 

 

 

Upsell & korsförsäljning

Automatiserad marknadsföring

Hitta närmaste butik

Klarna Checkout

 

 

 

"Vi har en digital strategi som vi följer och arbetar med varje dag, vi gör en stor insats för att digitalisera vårt varumärke. Det är viktigt att skapa en bra upplevelse för besökaren, från första mötet till när man tar på sig sin nya jacka för första gången." 

 

FRAMTID


8848 Altitudes digitalisering började med ett mycket bra resultat och har nu en lovande framtid!

“Inom 5 år kommer 8848altitude.com vara ett av våra största och viktigaste säljverktyg."