as usual

Omnichannel

Omnichannel Immersion

Omnikanalslösningar för Retail

Omnikanal är ett ord som används mer och mer av fler företag. För oss som tänkt i dessa termer under så många år känns det trevligt att det blivit så populärt. Viskan har utvecklat många funktioner för omnikanal, t.ex. utlämning i buitk som ett fristående webbaserat gränssnitt.

Immersion är ett ord som vi tror kommer att bli nästan lika populärt i handeln som omnikanal är idag. Det betyder ungefär översköljd eller uppslukad. Det innebär alltså att man är så fascinerad av något att man nästan glömmer tid och rum. Det är den nivån som handeln måste sätta för framtiden. Det handlar inte så mycket om att sälja produkter som att skapa upplevelser. Vi kallar det "omnichannel immersion".  Och ja, omnikanal handlar om att möta och serva kunderna där de väljer att kontakta dig som handlare, och i det tillfället ge dem fantastiska upplevelser.

Viskan har det mest kompletta erbjudandet till retailföretag i Norden idag.

Erbjudandet består av 3 delar:

Ett system med mängder av funktioner för onmichannel där online och offline smälter ihop, där fysiska butiker digitaliseras samtidigt som internetbutiken skapar lust att besöka den lokala butiken.

2

Vår expertkompetens inom retail är något som våra kunder drar nytta av varje dag. Tack vare vår 20 år långa historia inom retail vet vi vad som skapar morgondagens vinnare. Vi guidar dig i hur man skapar de mest effektiva logistikflödena och de mest tilltalande mobila lösningarna för att kunna erbjuda en överlägsen service till kunderna och öka försäljningen.

3

En drifttjänst av yppersta världsklass. Med en driftsmiljö som hanterar även de allra hårdaste anstormningar på juldagsreorna ser vi till att kunderna har möjlighet att hela tiden göra det som är tänkt: inspireras och lägga order.

Viskan har sina rötter i klädkedjan JC.

Under några år på 1990-talet var JC en kreativ smältdegel. Gina Tricot, Weekday, Svea, Lager 157 och Nudie är alla exempel på företag som grundats av personer som varit på JC. Så också Viskan som 1996 grundades av Sten Selin och Claes Wettéus efter att de gjort färdigt och installerat JCs nya affärssystem. Under många år var JC en trogen kund till Viskan och lade grunden till Viskans stora kunskap inom retail. Andra exempel på företag som Viskan bistått under åren är Gina Tricot, Scorett, Rut m.fl

Viskan ETM sedan 1998

Redan 1998 hade vi en stor tro på att att retailföretagen behövde digitaliseras och komma ut på nätet. Föregångare bland retailföretagen har varit dels H&M men även Lindex. Viskans första kund inom retail blev Hemtex som 2008 beslutade sig för att göra en satsning på nätet. Kort efter följde MQ. Dessa första lösningar var tekniskt ganska komplicerade med många olika system inblandade. Både Hemtex och MQ har sedan dess gått över till en mycket mer enhetlig systemmiljö med Viskans system som grund och då det blev det lättare att administrera och underhålla.

Andra kunder

Med tiden har vi fått fler alltfler kunder inom retail, inte minst Iduna-koncernen, med varumärkena Guldfynd, Albrekts Guld och Hallbergs Guld. Alla dessa har internetbutiker på Viskans plattform eStore. När KappAhl omsider beslutade sig för att lansera e-handel valde man en helhetslösning från Viskan.

Upplevelsen av varumärket

Mycket av det vi utvecklar handlar om content marketing. Skapa relevant innehåll, marknadsför det och kunderna kommer att vlija handla av dig. Men det allra mesta handlar om upplevelsen av varumärket och knyta ihop de olika kanalerna som kunderna kommer i kontakt med. Det som populärt kallas omnichannel. I och med att Viskans system täcker allt från lagerhantering med koll på alla lagersaldon och även innehåller transportadministration blir det mycket enklare att skapa den typen av funkioner som har med omnichannel att göra som t.ex. utlämning eller retur i butik.

Stora fördelar med systemet

Det finns inget annat system på marknaden i Norden med en systemleverantör som står för allt från mobila, responsiva och adaptiva lösningar till effektivt streckkodade lagerflöden via kundtjänst och orderhantering. Med ett allt-i-ett system för omnichannel kommer du att kunna skapa bättre kundupplevelser för en bråkdel av investeringen du hade behövt för andra mer komplexa systemmiljöer. Du får helt enkelt fler funktioner för samma budget. Detta är ju en av anledningarna till att våra kunder ofta kommit så långt på vägen mot omnichannel jämfört med sina kollegor i branschen (självklart beror det ju också på när man startade med e-handel).

Med Viskans lösningar för retail kommer du att kunna ge överlägsen service och inspiration till dina kräsna kunder så att de blir nöjda och handlar mer.

Kontakta oss för mer information