Hur man säljer mer med Click & Collect

CLICK & COLLECT

Dagens konsumenter förväntar sig att de har möjlighet att hämta sin e-handelsorder i en fysisk butik, som ett av alternativen för leverans. Detta brukar kallas Click & Collect. När man erbjuder detta till sina kunder måste man samtidigt tänka på alla processer, inte minst de som gäller logistiken och t.ex. hur stort utrymme man har möjlighet att avvara för e-handelsorder.

AUTOMATISERA RUTINER OCH KUNDKOMMUNIKATION

Det första man behöver tänka på är ett smidigt flöde för kunden, som håller för det leveranslöfte man ger till sina kunder. Man kommer att behöva planera för att logistiken och orderhanteringen är optimerad för order som levereras med denna leveransmetod. Man kommer att behöva automatisera kommunikationen med kund och t.ex.skicka ut information efter lagd order om adress till butik samt när man kan förvänta sig att kunna hämta sitt paket, och att det kommer att komma ett SMS när paketet finns i butiken för upphämtning.

INFORMERA KUNDERNA

Click & Collect är uppskattat av kunderna. Ofta väljer mer än 50% av kunderna denna leveransmetod, lite beroende på vilka villkor som gäller. Har man fri frakt minskar andelen kunder som väljer Click & Collect. Se till att lista alla butiker där det är möjligt att hämta sina paket. Se också till att tillhandahålla öppettider, och inte minst, gör det enkelt för kunden att veta vart denne skall gå när hen kommer för att hämta sitt paket. Om strategin är att fler kunder skall besöka butikerna, se då till att denna leveransmetod är billigare än andra möjliga (ofta brukar Click & Collect vara gratis).

FOKUSERA PÅ FUNKTIONER I BUTIKEN

Ibland missar man det som behöver hända i den fysiska butiken i samband med Click & Collect. Det är inte bara ett leveranssätt, det är också ett ankomstsätt och utlämningssätt. Orderhanteringen i butiken bör vara enkel och snabb för dina kunders skull. Man skall inte behöva vänta i butiken om det går att undvika. Det kan vara bra att skilja den vanliga kassan åt från utlämningen av paket för att undvika köer och kunder som har olika typer av ärenden.

CHECKLISTA FÖR EN SMIDIG CLICK & COLLECT:

1. Paket anländer till butik (SMS skickas till kund).

2. Kunden hittar utlämningsdisken enkelt i butiken.

3. Order hämtas snabbt i systemet -> kunderna står i kö så det är viktigt att detta går fort.

4. Snabbt sätt att hitta paket vid utlämningsdisken -> ordernummer kan också innehålla rätt lagerplats, vilket fungerar mycket smidigt.

5. Välj ett sätt att identifiera kunden så att du lämnar ut paket till den som har beställt.

GÖR CLICK & COLLECT ENKELT FÖR MOBILANVÄNDARE

Ett allt större antal kunder gör sina shoppingflöden enbart genom sina mobila enheter, oftast mobiltelefonen. Vad man än gör med sin e-handel och processerna runt det, se till att optimera för mobilen. Idag har många retailföretag över 50% av sina orderavslut i mobil. Från att beställa till att hämta paket. Håll användargränssnittet rent och enkelt med ett minimalt antal valmöjligheter. Kom ihåg att touchscreen-enheter inte klarar alla funktioner som desktop har, t.ex. ifyllning av formulär.

OPTIMERA CLICK & COLLECT

Användarupplevelsen förtjänar att utvecklas efter hand. Precis som med en e-handel behöver man ständigt fintrimma alla processer. T.ex. bör man erbjuda möjligheten att en annan person kan hämta ut paket åt personen som beställt, precis som hos ett vanligt utlämningsställe. Det är också viktigt att försöka fånga in felsituationer. Vad gör jag om ett paket gått till fel butik? Hänger ut det i butiken? Omdirigerar det? Vad händer om en kund vill avbeställa? Om en kund inte hämtar upp i tid? Det finns många fler scenarios som man bör skapa rutiner för.

CLICK & COLLECT MED INSTORE PICK & PACK

När man vill få en ännu mer optimerad lösning kan man även börja plocka i fysisk butik för onlineorder. Detta innebär att man kan få en mycket snabb leverans till slutkunden, då varan kan finnas i den butik kunden väljer att hämta från.

Kraftig orderökning på Black Friday för Viskans kunder

Prestanda är en viktig faktor för alla e-handelsföretag. Att kunna ha och bibehålla bra prestanda för webbsajter är avgörande för...
Läs mer

Koncept för retail förändras

Detaljhandeln digitaliseras i snabb takt och särskilt inom mode. Nedan tar vi upp några trender inom digital försäljning: Många av...
Läs mer