Koncept för retail förändras

Detaljhandeln digitaliseras i snabb takt och särskilt inom mode.

Nedan tar vi upp några trender inom digital försäljning:

Många av detaljhandelskedjorna måste justera sitt koncept om de vill konkurrera mot stora internationella e-handelsföretag som Amazon. Att finnas lokalt är en fördel, men bara om man vet hur man gör det bästa av det.

Butiker bör erbjuda bättre kundupplevelse än tidigare och nu finns det digitala lösningar för att göra det. Till exempel har Hemtex nyligen lanserat en lösning för plock i butik, en tjänst där e-handelskunderna kommer att kunna hämta sina paket i vald butik några timmar eller till och med minuter efter att de lagt beställningen. Det innebär bland annat att butikerna plockar ordern istället för att den skickas från centrallagret.

Fokus på prestanda

Utvecklingen av digitala lösningar kräver bättre prestanda. Prestanda hänvisar ofta till sidlastningstider – ju snabbare en webbshops sidor laddas, desto bättre konvertering.

Webbshopar använder många olika medier idag som: högupplösta bilder, video och 360-produktbilder. Även produktinformation, lagersaldo och tillgänglighet i butik visas, och allt detta ställer stora krav på bra prestanda.

Analyserar man orsaken till dålig prestanda är det i många fall faktiskt dåligt optimerad kod som ligger bakom. Korta laddtider är naturligtvis viktigt i vardagen, men minst lika viktigt när man släpper ny säsong, har REA och vid andra tillfällen då antalet besökare ökar kraftigt.

Kontantlös handel

Retailkedjan CLUB XPRS erbjuder endast kortbetalning i sina självutcheckningskassor. Det är självservice men personal finns till hands om man behöver hjälp. Man scannar sina varor och betalar sedan med kortet. Vi ser en utveckling där allt fler retailkedjor vill bli av med den kostsamma kontanthanteringen.

Branschanpassning

Tillsammans med en högpresterande e-handelsplattform finns också specialanpassade lösningar. Man behöver inte längre vänta på att ERP-leverantören ska utveckla något, vilket ofta tar lång tid. Lösningen på detta stavas ofta ett OMS - order management system - som är bra både på orderhantering och kundkommunikation, och som dessutom kan utgöra grunden för alla digitala instore-lösningar för att skapa omnikanalslösningar i framkant.

Mode och retail är ofta i framkant och nyttjar en del av dessa lösningar. Ett bra exempel är onlinechatt som används av många retailkedjor och som ger verklig kundnytta. För att kunna ge bra svar i chatten krävs ett system med bra överblick och möjlighet att fortsätta kommunikationen även efter att chatten är stängd.

Fler än en order per sekund - rekordstor Black Friday-försäljning bland Viskans kunder!

Vi på Viskan tycker Black Friday är en härlig dag! Med noggranna förberedelser och pålitliga system, i kombination med en...
Läs mer

Kund fick sms-avisering 4 minuter efter lagd beställning!

Tillsammans med Hemtex har vi i dagarna lanserat en ny tjänst - Viskan Instore pick & pack. Tjänsten gör det...
Läs mer