Ta din försäljning till nya höjder med social shopping

Att finnas där kunden finns, att lyckas väcka kundens intresse och att ha ett så attraktivt erbjudande att kunden väljer att slutföra sitt köp, ja det är en ständig utmaning för varje handlare. Den snabba utvecklingen av social shopping har skapat stora möjligheter för att lyckas med just detta och inte minst Instagram utgör för många e-handlare en viktig plattform att vara aktiv på.

VARFÖR HAR SOCIAL SHOPPING BLIVIT EN SÅ STOR FRAMGÅNG?

I grunden handlar det om att sociala medier är betydligt bättre på att skapa köpsug än vad traditionell marknadsföring är. När produkter presenteras på ett attraktivt sätt skapas intresse och möjlighet till spridning i social media. Företag kan på så sätt nå och attrahera både befintliga kunder och få fler följare. Den uppåtgående trenden att använda sig av influencers i sin marknadsföring skapar ytterligare möjligheter för företag att nå stora målgrupper på konsumentens villkor. Genom köpknapp direkt i t.ex. en bild i Instagram, blir vägen till slutfört köp både kort och enkel. Undersökningar visar att 30% av konsumenterna uppger att de kan tänka sig att handla genom sociala medier såsom Instagram, Pinterest eller Snapchat.

 

INSTAGRAM SHOPPING – SÅ HÄR FUNGERAR DET

I och med lanseringen av Instagram shopping, som kom till Sverige i april i år, blev vägen från inspiration till köp väsentligt kortare och enklare. Flera funktioner har sedan dess släppts för att ytterligare förenkla shoppingen på Instagram. Grundfunktionen för shopping i Instagram innebär att produkter kan taggas i bilden med information om produktdetaljer. Via en köpknapp kommer besökaren direkt till varan i webbshoppen och kan enkelt slutföra sitt köp. Flera produkter kan taggas i varje bild och det är även möjligt att lägga till flera bilder i inlägget och på så sätt kunna nå ut med ännu fler produkter.

I somras introducerades ”Shopping in Stories” och fick ett stort genomslag. Även här är det möjligt att tagga produkter och genom att swipa upp leds besökaren direkt till produkten i webbshoppen.

I november kom ytterligare tre nyheter som stärker Instagram som social shopping plattform. Nu kan man även ”fönstershoppa” genom att spara de produkter man är intresserad av i en lista i den egna profilen, för att återkomma senare och slutföra köpet. Höstens andra nyhet är att det nu är möjligt att tagga produkter även i videoinlägg. Den tredje nyheten är att det finns en egen flik för inlägg med köpbara produkter på företagets profil, så att besökaren enkelt kan filtrera på vad som går att köpa.

Instagram shopping har blivit positivt mottaget av användarna, mycket tack vare att Instagram är en etablerad plattform för att dela bilder och där man låter sig inspireras av andra. Att addera funktioner som direktköp i appen ses därmed av användarna som en förenkling i shoppingprocessen och som gör shoppingupplevelsen mer lustfylld.

UGC – USER GENERATED CONTENT

UGC (User Generated Content) kommer framöver att utgöra en allt viktigare del i social shopping och lär bli ett alltmer välkänt begrepp för alla e-handlare. Vad är då storheten i detta? Jo, nöjda kunder fotar gärna sina inköp och delar i sina sociala nätverk, man vill ju visa upp sina fina inköp. Dessa inlägg triggar fler köp än vad som gäller vid traditionell marknadsföring, eftersom inlägg från våra vänner och personer vi valt att följa har större inverkan på oss. Fler kunder postar i sin tur nya inlägg och spridningen ökar. Dessa bilder, som är direkt relaterade till företaget och dess produkter, kan fångas upp på olika sätt och företaget kan på så sätt bygga relationer med sina kunder. Genom att publicera dessa bildflöden i företagets webbshop, skapas ett användargenererat och levande innehåll, som både inspirerar och är förtroendeskapande.

ÖKA KONVERTERINGEN MED VISKANS SOCIAL MEDIA SHOPPING

Att nå ut med produkter till målgruppen med hjälp av Instagram är ett bra första steg att komma igång med social shopping. Med Viskans add-on-modul Social Media Shopping kan du ta nästa steg och maximera möjligheterna med fenomenen social shopping och UGC. Genom modulen kan bilder fångas upp från relevanta hashtags (t.ex. #viskan), mentions (t.ex. @viskansystemab) och taggningar i bild, för att exponeras i ett bildflöde på webbplatsen. I ETM väljer du vilka bilder som ska visas och taggar dem med aktuella produkter. I och med att användargenererade bilder är förtroendeskapande, får du ett innehåll på webbplatsen med högt värde för kunden. Besökarna kan inspireras av bilderna som visas i verkliga miljöer i människors vardag. Med köpknapp i bilderna kan de snabbt hitta produkterna på webbplatsen och enkelt slutföra sitt köp.

FRAMTIDENS SHOPPING

Social shopping har redan förändrat kundernas köpbeteende och med största sannolikhet kommer vi att se en än större förändring i framtiden. En relevant fråga att ställa sig är därför om du idag är aktiv där dina kunder finns och om du lyckas dra nytta av de försäljningsmöjligheter som social shopping innebär? Vill du diskutera potentialen med social shopping eller är nyfiken på Viskans Social Media Shopping-modul, är du välkommen att höra av dig till oss på Viskan.

LAGER 157, VISKAN OCH KLARNA FÖRST UT I SVERIGE MED MOBIL SJÄLVUTCHECKNING I BUTIK

Slipp kortterminal och lämna plånboken hemma. I lager 157:s nya butik på Drottninggatan i Stockholm checkar kunden ut själv med...
Läs mer

Välkommen Lennart Jakobsson!

Vi presenterar Lennart Jakobsson! Lennart har sedan november 2017 arbetat med att utveckla och skapa funktioner på avdelningen RnD här...
Läs mer