Viskan InStore Returns Live!

Omnikanal, multikanal, unified retail - kärt barn har många namn - Viskan InStore Returns är vårt senaste tillskott av lösningar för att effektivisera, höja kundupplevelsen och ta bort barriärer mellan fysisk och digital handel. För att stärka handlare med både fysiska och digitala butiker har vi nu gjort det möjligt att med ett minimum av krångliga integrationer mellan kassasystem och e-handeln, erbjuda kunden att returnera sin e-handelsorder i sin lokala butik istället för att skicka tillbaka den.

Kunden identifieras smidigt med hjälp av körkort eller annan id-handling vilket gör att säkra returer kan ske även utan att kunden har med sig kvitto på sitt köp. Återbetalningen sker helt automatiskt utifrån det betalsätt kunden valde vid sitt köptillfälle och inga kontanter eller liknande behöver hanteras i butik, detta för att ytterligare öka både handlarens och kundens trygghet.

Med respekt för den begränsade tid som finns i butiken har stor möda lagts för att strömlinjeforma och automatisera flödet så att en retur kan genomföras på under 1 minut.

Som exempel kan returgraden på en snittkund hos modebutiker på webben ligga på mellan 30-35%. Genom att då erbjuda retur i butik ökar sannolikheten att kunden byter plagget istället för att bara skicka tillbaka det och kanske till och med hittar något mer plagg under sitt besök. Så genom att erbjuda returer i butik tillförs, förutom en förbättrad kundupplevelse, också en möjlighet till större kundtillströmmning till butikerna och genom det stora möjligheter till merförsäljning.

Ytterligare funktioner är:

  • GDPR-säkrat med trygg hantering av personuppgifter.
  • Möjlighet att definiera affärslogik utifrån vilken orsak kunden returnerar, vilket effektiviserar arbetet ute i butik och leder till likabehandling av kund oavsett om de gör retur i butik eller sänder tillbaka sin vara.
  • Välkänt gränssnitt för butikerna om man kör någon av Viskans andra InStore-funktioner.
  • Full integration gentemot Klarna är inkluderat.
  • Kundservice har i realtid fullt uppdaterad information om kundens köp och kan ge stöd åt butik.
  • Nya funktioner och förbättringar kan lanseras utan uppgraderingar.
  • Enkelt implementerat.

Vid frågor kontakta Kristian Iveling, kristian.iveling@viskan.se

Sökmotoroptimering – Jodå, det är fortfarande viktigt

Vi startar veckan med att presentera Daniel Palmqvist, föreläsare på vårt årliga kundevent VUS! Att sökmotorer, och då framförallt Google,...
Läs mer

Hur du attraherar och behåller kunder med influencer marketing

1 månad kvar till vårt årliga kundevent Viskan User Summit! Sam Foroozesh, VD för Cure Media, kommer föreläsa om hur...
Läs mer