Viskan satsar framåt med stor kraft och målmedvetenhet

Under de senaste 6 månaderna har det hänt mycket på Viskan och det är läge att göra en kort resumé över vad som hänt och hur vi tänker framåt.

STREAMLINE CMS

Från mitten av april fram till mitten av juni lanserades 12 webbsidor baserade på Viskans nya Streamline CMS-plattform. Det är en helt unik plattform i sin enkelhet och kraftfullhet, där allt man arbetar med oavsett vad det är, som bilder, artikellistor, texter och karuseller, är drag-and-drop. Bland de sidor som släpptes under perioden finner vi bl.a. Sportshopen.com, Lager157.com och Oscarjacobson.se.

Den senaste tiden har vi ägnat mycket tid på frontend-avdelningen till att finputsa och utveckla funktionerna genom att hela tiden ta tillvara på de erfarenheter och den feedback vi får på vårt nya CMS. Sammanlagt har vi nu lagt mer än 6 000 timmar, vilket gett våra kunder ett CMS som närmar sig vår vision om världens bästa CMS. Det bygger på principen om Headless, där enbart design ligger i CMSet. Under tiden har vi också hunnit med att släppa Hansen & Jacob och Gneis nya butiker.

Streamline CMS ligger nu i framkant av utvecklingen för e-handel i hela världen, och den positionen kommer vi att försvara genom att fortsätta hålla en mycket hög utvecklingstakt, nu när vi lagt den stabila grunden.

RETAIL

Viskan har sina rötter i retail och har länge varit marknadsledande när det gäller färdiga funktioner för omnikanal genom den programsvit vi kallar Viskan Instore. I denna ingår bland annat Click&Collect, Returns, Pick-In-Store och Checkout. Viskan Instore används idag i över 1000 fysiska butiker runtom i Norden och även i Polen. Under det senaste halvåret har fler butiker kopplats på och vi har gått live med Returns hos Hemtex. Den 22:a november kommer en stor lansering att ske med en lösning som kan komma att revolutionera den fysiska butikshandeln. Håll utkik efter pressmeddelande!

VARUMÄRKE

Varumärkesföretag ligger generellt efter i e-handelsmognad jämfört med kedjor som har fysiska butiker, men även bland varumärkesföretagen är e-handeln idag en viktig del, både när det gäller slutkundsförsäljning (B2C) och till ÅF (B2B). Bland de varumärken vi släppt nya sidor för är 8848altitude.com och fler ligger i pipen.

ABONNEMANG

De företag som säljer på abonnemang, framför allt hälsokost, genomgår ett stålbad. Marknaden för kosttillskott ökar inte i den utsträckning som många önskar. Nya marknader är kostsamt och det är hård konkurrens och hemmamarknaderna är i många fall mättade. Smarta marknadsföringslösningar har gjort några spelare lite vassare och som i många andra fall gäller det att ge ett attraktivt kombinationserbjudande. Vad har du som kan förstärka värdet av din produkt? Viskan har under senaste halvåret tecknat avtal med två nya kunder inom abonnemang där det nu pågår projekt. Funktionsmässigt utvecklas nya funktioner framför allt för marketing automation och mailtriggers.

VISKAN ETM: OMS ÄR FRAMTIDEN

Viskan må ha världens bästa CMS men det som verkligen skiljer oss från våra kollegor i e-handelsbranschen är djupet på alla funktioner, d.v.s. det som ligger i vårt OMS (Order Management System) Viskan ETM. Systemet innehåller bland annat funktioner för orderhantering, plock och pack, inköp, avancerad kampanjstyrning och kundtjänst med helpdesk.

Allt fler företag går ifrån best-of-breed-tänket eftersom alla delar hänger ihop. Man kan inte ha en bra kundkommunikation om man inte har koll på lagersaldo och vad som kan erbjudas till kund. En kedja blir aldrig starkare än den svagaste länken. Dessutom håller man kostnaderna nere med ett helhetssystem.

Viskan fortsätter att utveckla PIM-delarna av Viskan ETM och vi har bland annat tagit fram en enkel wizard för att lägga upp nya artiklar, detta för att minimera tiden det tar att lägga upp nya artiklar.

VARFÖR VISKAN?

Retail och varumärkesföretag får i Viskan en partner som varit över 20 år i branschen. Vi har flest utvecklare av alla e-handelsplattformar i Sverige, vilket innebär mängder av nya funktioner i de releaser som släpps veckovis. Viskans unika metod att bedriva utveckling gör att man får valuta för pengarna och time-to-market blir betydligt kortare än med andra enterprise-level-plattformar.

Prestanda har länge varit en stor fråga inom e-handel och Viskans Streamline plattform med en unik kombination av Elastic Search och egenutvecklade metoder förmodligen den snabbaste plattformen av de alla.

För abonnemangsföretag finns våra unika mallar som gör det enkelt att planera kampanjer, där varje kund kan ha sitt unika abonnemang utan att det innebär för mycket administration. Viskan ETM hanterar många miljoner slutkunder inom abonnemangssektorn på ett mycket smidigt sätt.

FRAMÅT

Viskans unika sätt att utveckla innebär att i princip allt vi utvecklar hamnar i den centrala versionen av systemet, vilket innebär att vi gör väldigt lite “onödigt” kundunikt jobb och därmed får en högre utväxling på de timmar vi lägger ner. Dessa funktioner kommer alla kunder tillgodo vid en uppgradering.

Våra målgrupper inom retail, varumärke och abonnemang kan känna sig trygga i att vi kommer att fortsätta ligga i framkant inom dessa områden även i fortsättningen. Vi växer hela tiden och anställer så många duktiga utvecklare som vi kan komma över. Vi har nu passerat 50 anställda och har en riktigt bra tillväxt både i Norge, Finland och Sverige!

Välkommen Sebastian Lundqvist!

Vi presenterar Sebastian Lundqvist! Sebastian har sedan 10 månader tillbaka arbetat här på Viskan på avdelningen RnD. På RnD arbetar...
Läs mer

Partnerdag hos Klarna

Under förra veckan var vår säljare Mathias tillsammans med vår marknadsansvarige Sara, uppe i Stockholm för en partnerdag hos Klarna....
Läs mer