Viskan sluter cirkeln med innovativ omnikanalslogistik för JCs nya koncept

Häromdagen hade JC premiär för sitt nya koncept “Scandinavian Denim House”. Naturligtvis är e-handel och omnikanal viktiga pusselbitar i det nya konceptet och därför lanserades samtidigt den nya Internetbutiken, som byggts på e-handelsplattformen Streamline och order management-systemet ETM.

"1 juli 1997 gjorde jag och min ständige kollega Claes Wettéus vår sista arbetsdag som anställda på JC för starta upp Viskan. Givetvis är det känslomässigt lite speciellt att få lansera JCs nya e-handelslösning nästan på dagen 20 år senare. Att lösningen dessutom bygger på ett innovativt logistikflöde som öppnar upp för spännande framtida leveransmöjligheter gör mig om möjligt extra stolt och glad över att få samarbeta med JC igen.", säger Sten Selin, VD, Viskan System AB.

Nu är cirkeln sluten och JC är tillbaka som kund hos Viskan. Den här gången är det e-handel som står i fokus - och den mest avancerade lösningen för omnikanalslogistik med plock i butik som Viskan har levererat hittills.

Vincent Tse, IT-chef hos JC:

“JC står inför en förändringsfas med nytt koncept under namnet Scandinavian Denim House. Det finns en ny strategi på plats där E-handeln kommer stå mycket mer i fokus än vad det tidigare gjort. Vi har lämnat förtroendet till Viskan som partner i vår E-handels resa och har på kort tid tillsammans gjort en lyckad lansering av steg 1 av vår nya sida.”

JC ersätter centrallager med artificiell Intelligens

I stället för att ha ett centralt e-handelslager har man valt att fullt ut använda butiksnätet för all distribution. Det gör att man kan hålla betydligt färre varor i lager samtidigt som man minskar risken för att vissa storlekar tar slut på e-handelslagret. Finns de i någon butik så kan de levereras. Att varorna plockas nära kunden gör dessutom att lösningen är förberedd för att levereras samma dag med de lösningar som är på gång eller redan finns på marknaden som t.ex. Urb-It.

För att plock och pack ska fungera så effektivt som möjligt så kommer man i första hand att använda sig av hubbutiker som anpassas och där personalen specialutbildas för att kunna plocka och packa e-handelsorder effektivt. Antalet hubbutiker kommer succesivt att byggas ut under 2017 och när nätverket är fullt utbyggt kommer man att ha fyra hubbutiker.

OMS-systemet Viskan ETM använder artificiell intelligens för att välja i vilken butik det är mest optimalt att plocka en viss order. I första hand väljer systemet någon av hubbutikerna, men när det är mer optimalt, t.ex. när kunden vill hämta sin order i en viss butik, alla hubbutikerna redan plockar på full kapacitet eller har slut på en viss produkt används även de andra butikerna. Det gör att både lager och personalresurser i hela butiksnätet kan utnyttjas på ett så effektivt sätt som möjligt.

Plattform för Scandinavian Denim House-konceptet

Den nya sajten som nyligen lanserats på Viskan Streamline är, tillsammans med flaggskeppsbutiken på Drottninggatan i Stockholm, det första steget för att nå JCs nya vision kring Scandinavian Denim House-konceptet. Den kommer löpande att förändras och anpassas till det nya konceptet och en sammanhängande omnikanalsupplevelse för kunderna.

“Sajten kommer också förändras i flera steg, för att slutligen vara anpassad till det nya konceptet, men redan nu kan våra kunder se en markant skillnad. Det är viktigt för oss att hemsidan ger samma upplevelse som butikerna – JC.se ska vara en lika välkomnande som stimulerande miljö.”, säger Stefano di Martino, ny operativ chef för JC.

Klarna Recurring & Klarna In Store

Vi kommer snart lansera två helt nya tjänster från Klarna! Klarna In Store Nu har du möjlighet att ta betalt...
Läs mer

Viskan System AB

Fysisk butikshandel flyter ihop med den digitala, logistikflöden och konsumentens köpresa blir mer komplex. En handel i ständig förvandling som...
Läs mer