Viskans kunder växer!

Vi på Viskan sammanställer varje år lite tillväxtsiffror för våra kunder som vi tror kan vara intressanta att dela med oss av. Det är viktigt för oss att ha bra koll på detta och det värde som vi är med och skapar genom Viskan ETM. Baserat på detta kan vi också förstå om vi är på rätt spår och delvis planera för framtida utveckling. För oss handlar det alltid i slutändan om att optimera försäljningen för varje enskild kund hos Viskan utifrån varje kunds förutsättningar.

Olika segment online

Nedan följer lite siffror på hur tillväxten varit hos våra kunder under 2016.Alla jämförelser är med år 2015.

Kunder är indelade i följande segment:

Varumärken - Ett varumärke som säljer produkter i en internetbutik. Försäljningen kan vara antingen B2C (direkt till konsument) eller B2B (till återförsäljare) eller både och.

Omnikanal - Detaljhandelskedjor som säljer produkter och ibland tjänster via kombinationen internetbutik och fysiska butiker.

E-handel - Alla våra kundsegment ackumulerade inklusive de ovan nämnda.

 

Flaggskepsbutik online för varumärken

Våra kunder som är varumärkesföretag har haft en stadig tillväxt under flera år och inget tyder på att detta kommer att avmattas. Antal order såväl som försäljning har ökat, inte minst tack vare att man expanderar till nya marknader, men även tack vare bättre SEO och kampanjoptimering.

Siffornna för våra varumärkeskunder är:

Försäljning online +44%
Antal order online +85%

 

Omnikanalsutveckling som ger resultat

Våra omnikanalskunder, d.v.s. huvudsakligen detaljhandelskedjor, forsätter sitt segertåg med en försäljningsökning på i genomsnitt 54% jämfört med tidigare år. Detta är ju på intet sätt överraskande med tanke på att syftet med omnikanal är att ge en bättre kundupplevelse som i sin tur ökar försäljningen. Genomsnittliga siffror är:

Försäljning online +54%
Antal order online +66%

Hemtex är ett företag som man kan se som exempel och trendskapare och en av ledarna när det gäller utveckling mot omnikanal. Hemtex har många funktioner för att sömlöst integrera internetbutiken med de fysiska butikerna och man utvecklar ständigt både sitt erbjudande till kunden och nya tekniker för att förbättra kundupplevelsen.

 

B2B-försäljning online stärker återförsäljarna

B2B-ehandel har varit en av de snabbast växande segmenten under de senaste åren. Allt fler företag har börjat inse fördelarna med de digitala kanalerna för att serva sina återförsäljare, tillhandahålla produktinformation och erbjuda ett 24/7 orderläggningsverktyg. Även våra B2B-kunder lyckades väl:

Försäljning online +28%
Antal order online +50%

Det anrika varumärket Oscar Jacobson är ett av dessa företag: att serva återförsäljarna med en internetbutik har blivit en riktig succé. Sedan man lanserade sin internetbutik har man växt i antal återförsäljare och man har flera år på raken dubblerat sin försäljning.

Social media som ett digitalt säljverktyg

I vårt ehandelssegment har vi ackumulerat siffror för alla våra kunder som säljer online:

Försäljning online +43%
Antal order online +61%

En av våra e-handelskunder, Makeup Mekka, hanterar dagligen mer än 500 order. De säljer kosmetika online och började använda Viskans Instagram-app för att öka försäljningen direkt via sociala media. Med Viskans OMS (order management system) ETM hanterar de på ett effektivt sätt den stora orderökningen och tillväxten de har.

Vi gör e-handeln lönsam

Siffrorna vi presenterat ovan talar för sig själva. Vi är såklart nöjda med att våra kunder har en så pass bra tillväxt online, eftersom det är vårt mål att öka lönsamheten online för våra kunder.

 

Hög prestanda - viktig framgångsfaktor för e-handel

Redan för nio år sedan publicerade Amazon statistik som visade att för varje tiondels sekund i ökade laddtider, så minskade...
Läs mer

Makeup Mekka säljer direkt från Instagramfeed med E-handel och Order Management

Makeup Mekka, ett norskt snabbväxande kosmetikavarumärke som sköter all sin marknadsföring via sociala medier, har nyligen gått över till Viskans...
Läs mer