Viskan Instore

 

Dagens konsumenter vill köpa på sina villkor. Man kanske hittar ett plagg på en blogg i mobilen, delar det, hittar det igen i sin iPad när någon ”likeat”, köper från datorn, hämtar i butiken och går hem med en annan storlek och fler produkter. Med Viskan Instore är det enklare än någonsin att överträffa dina kunders förväntningar och erbjuda Instore Click & Collect!

 

“Vad gäller det tekniska har Hemtex använt några av marknadens bästa lösningar, något som bland annat märks i en av branschens kortaste laddningstider. E-handelsplattformen kommer från Viskan.”

Martin Richardsson, E-handelschef på Hemtex

 

“Det var längesedan i min roll som testledare jag varit med om så bra kvalité i någon produkt som Viskan Instore, projektet hade dessutom en tuff deadline”

Lisa Melin, Testledare på Kappahl

 


 

VISKAN INSTORE

 

SKICKA FRÅN CENTRALLAGER

För att skicka inkommande order från centrallagret med Viskan Instore krävs minimalt med anpassningar i webbutiken och inga integrationer mot butiks- eller kassasystem. Många försändelser kan dessutom ofta gå med i dina vanliga leveranser till butikerna. Det gör att du sparar leveranskostnader så att beställningarna blir lönsamma.

 

PÅ DINA KUNDERS VILLKOR

Med Viskan Instore kan du erbjuda dina kunder att handla online och hämta i butiken. En fördel för både dig och kunden är möjligheten att byta utan att returnera. Det är inte ovanligt att uppemot 50% av kunderna väljer utlämning i butik hos e-handlare som använder Viskan Instore.

 

PLOCKA DIREKT FRÅN BUTIK

Den bästa servicen till dina kunder kan du ge om du plockar dina beställningar direkt i butiken. Det kräver lite mer, bl.a. integration av lagersaldon men i gengäld kan dina kunder hämta sin leverans på under en timme, beroende på när butikspersonalen kan plocka och packa. Du kan också koppla på en budtjänst så att dina kunder kan få sina leveranser levererade hem eller till kontoret samma dag som de beställer.

 

SMIDIG OCH ENKEL HANTERING

Tack vare att många processer är automatiska blir det enkelt att komma igång med minimal utbildningsinsats och rutinerna fortsätter att fungera även under semestrar och ledigheter. Dessutom är de manuella rutinerna få och snabba att utföra, vilket ger en låg totalkostnad.

 

SMIDIGA LÖSNINGAR FÖR INSTORE CLICK & COLLECT

Viskan Instore är ett logistiksystem specifikt för Click & Collect som hanterar leveranserna från det att en förväntansfull besökare klickar på ”Köp” tills hen vandrar ut ur din butik som nöjd kund.

Systemet håller reda på när beställningen är packad, ankomstskannad i butiken, om det blir förseningar eller en beställning skickas till fel butik. Med hjälp av automatiserad kommunikation kan kunden hela tiden hållas informerad om vad som händer med paketet. På samma sätt får administratörer, butiksansvariga och andra den information som de behöver för att kunna hantera avvikelser och ge bästa möjliga service till kunderna.

Viskans Click & Collect-lösningar fungerar naturligtvis oavsett vad du säljer och eftersom Viskan har sina rötter i modekedjan JC, så hanterar vi dessutom alla de utmaningar som specifikt drabbar modebranschen, t.ex. att det är väldigt vanligt att storleken inte passar.

Det bästa av allt är att det inte behövs några dyra eller avancerade integrationer mot butiks- och kassasystem. Allt som behövs är en webbläsare, antingen på en dator, tablet eller i en mobil.

 

ETT URVAL AV FUNKTIONER:

Din process blir säker och lätt att administrera

- Automatiska statusuppdateringar

- Ankomstrapportering med streckkodsläsare

- Smidig och säker utlämning

- Inställbara metoder för ID-kontroll

- Stöd för säker upphämtning via bud

- Det krävs ingen integration mot butiks- och kassasystem

 

Dina kunder får löpande information och utmärkt service

- SMS eller e-post när orden kan hämtas och vid ändrad status

- Påminnelsehantering

- Du kan flytta fram senaste uthämtningsdatum

- Du får information och kan upplysa kunden om fler försändelser

- Du kan låta kunden prova direkt och byta storlek i butiken

- Verktyg för kundtjänst att kunna hjälpa kunden på bästa sätt

 

Du får kontroll på dina leveranser och larm om något går fel

- Dagliga rapporter över antal liggande beställningar

- Rapporter och larm för avvikelser som behöver åtgärdas

- Hantering av felskickade försändelser

 

Med Viskan får du en framtidssäkrad lösning

- Flest funktioner för omnikanal på marknaden

- När nya behov uppstår kan du enkelt koppla på fler funktioner

- Viskan har en omfattande roadmap och hög utvecklingstakt

- Spjutspetsteknik hör till vardagen på Viskan

- Viskan förstår inte bara tekniken utan också dina affärer!

 

Sammanfattningsvis innehåller Viskan Instore sex olika delar:

Click & Collect

- Pick & Pack

- Checkout

- Returns

- Shipment

- Screens

 

Kontakta fredrik.ottosson@viskan.se för mer information: 0706-839855

Click & Collect

CLICK & COLLECT

Dagens konsumenter förväntar sig att de har möjlighet att hämta sin e-handelsorder i en fysisk butik, som ett av alternativen för leverans. Detta brukar kallas Click & Collect. När man erbjuder detta till sina kunder måste man samtidigt tänka på alla processer, inte minst de som gäller logistiken och t.ex. hur stort utrymme man har möjlighet att avvara för e-handelsorder.

AUTOMATISERA RUTINER OCH KUNDKOMMUNIKATION

Det första man behöver tänka på är ett smidigt flöde för kunden, som håller för det leveranslöfte man ger till sina kunder. Man kommer att behöva planera för att logistiken och orderhanteringen är optimerad för order som levereras med denna leveransmetod. Man kommer att behöva automatisera kommunikationen med kund och t.ex.skicka ut information efter lagd order om adress till butik samt när man kan förvänta sig att kunna hämta sitt paket, och att det kommer att komma ett SMS när paketet finns i butiken för upphämtning.

INFORMERA KUNDERNA

Click & Collect är uppskattat av kunderna. Ofta väljer mer än 50% av kunderna denna leveransmetod, lite beroende på vilka villkor som gäller. Har man fri frakt minskar andelen kunder som väljer Click & Collect. Se till att lista alla butiker där det är möjligt att hämta sina paket. Se också till att tillhandahålla öppettider, och inte minst, gör det enkelt för kunden att veta vart denne skall gå när hen kommer för att hämta sitt paket. Om strategin är att fler kunder skall besöka butikerna, se då till att denna leveransmetod är billigare än andra möjliga (ofta brukar Click & Collect vara gratis).

FOKUSERA PÅ FUNKTIONER I BUTIKEN

Ibland missar man det som behöver hända i den fysiska butiken i samband med Click & Collect. Det är inte bara ett leveranssätt, det är också ett ankomstsätt och utlämningssätt. Orderhanteringen i butiken bör vara enkel och snabb för dina kunders skull. Man skall inte behöva vänta i butiken om det går att undvika. Det kan vara bra att skilja den vanliga kassan åt från utlämningen av paket för att undvika köer och kunder som har olika typer av ärenden.

CHECKLISTA FÖR EN SMIDIG CLICK & COLLECT:

1. Paket anländer till butik (SMS skickas till kund).

2. Kunden hittar utlämningsdisken enkelt i butiken.

3. Order hämtas snabbt i systemet -> kunderna står i kö så det är viktigt att detta går fort.

4. Snabbt sätt att hitta paket vid utlämningsdisken -> ordernummer kan också innehålla rätt lagerplats, vilket fungerar mycket smidigt.

5. Välj ett sätt att identifiera kunden så att du lämnar ut paket till den som har beställt.

GÖR CLICK & COLLECT ENKELT FÖR MOBILANVÄNDARE

Ett allt större antal kunder gör sina shoppingflöden enbart genom sina mobila enheter, oftast mobiltelefonen. Vad man än gör med sin e-handel och processerna runt det, se till att optimera för mobilen. Idag har många retailföretag över 50% av sina orderavslut i mobil. Från att beställa till att hämta paket. Håll användargränssnittet rent och enkelt med ett minimalt antal valmöjligheter. Kom ihåg att touchscreen-enheter inte klarar alla funktioner som desktop har, t.ex. ifyllning av formulär.

OPTIMERA CLICK & COLLECT

Användarupplevelsen förtjänar att utvecklas efter hand. Precis som med en e-handel behöver man ständigt fintrimma alla processer. T.ex. bör man erbjuda möjligheten att en annan person kan hämta ut paket åt personen som beställt, precis som hos ett vanligt utlämningsställe. Det är också viktigt att försöka fånga in felsituationer. Vad gör jag om ett paket gått till fel butik? Hänger ut det i butiken? Omdirigerar det? Vad händer om en kund vill avbeställa? Om en kund inte hämtar upp i tid? Det finns många fler scenarios som man bör skapa rutiner för.

CLICK & COLLECT MED INSTORE PICK & PACK

När man vill få en ännu mer optimerad lösning kan man även börja plocka i fysisk butik för onlineorder. Detta innebär att man kan få en mycket snabb leverans till slutkunden, då varan kan finnas i den butik kunden väljer att hämta från.